SÄptÄmâna trecutÄ, în mijlocul misiunii de evaluare a Comisiei Europene în cadrul Mecanismului de Cooperare Åi Verificare, a fost aprobatÄ de cÄtre guvern Strategia NaÅ£ionalÄ AnticorupÅ£ie. CoincidenÅ£a este deranjantÄ Åi jenantÄ pentru România, cÄci ar fi trebuit ca pânÄ acum sÄ înÅ£elegem cÄ voinÅ£a politicÄ se demonstreazÄ lucrând constant Åi din vreme, nu aprobând politici publice atunci când vin experÅ£ii europeni sÄ verifice eficienÅ£a implementÄrii lor. Trecând, însÄ, peste aceastÄ supÄrÄtoare coincidenÅ£Ä, vÄ propun sÄ analizÄm în ce mÄsurÄ aceastÄ nouÄ strategie convinge în privinÅ£a determinÄrii autoritÄÅ£ilor române de a lupta cu corupÅ£ia.
Strategia a fost elaboratÄ în a doua parte a anului trecut în urma unui audit independent Åi cu larga consultare a societÄÅ£ii civile. Motivul amânÄrii adoptÄrii ei a fost lipsa aprobÄrii Ministerului de FinanÅ£e cu privire la fondurile necesare pentru implementarea planului de acÅ£iune aferent. Nu e deloc clar dacÄ între timp lucrurile s-au rezolvat – din comunicatul Ministerului JustiÅ£iei nu rezultÄ dacÄ guvernul a aprobat Åi planul de acÅ£iune (asumându-Åi, aÅadar, implicaÅ£iile financiare) sau doar Strategia (caz în care implementarea practicÄ rÄmâne iluzorie).
Ideea de bazÄ a Strategiei e corectÄ – e nevoie de mai multÄ muncÄ din partea administraÅ£iei în zona de prevenÅ£ie. InstituÅ£iile de combatere a corupÅ£iei îÅi fac treaba Åi trebuie lÄsate în pace sÄ lucreze în cadrul legislativ actual. Strategia propune introducerea unei monitorizÄri a implementÄrii deciziilor de confiscare, astfel încât sÄ nu mai vorbim despre o ratÄ de 10% de colectare a acestor venituri la bugetul de stat, se propune ca parlamentul sÄ decidÄ în maximum 72 de ore în cazurile de ridicare a imunitÄÅ£ii Åi se doreÅte creÅterea transparenÅ£ei finanÅ£Ärii partidelor politice. ExistÄ Åi idei proaste – cum ar fi cea privind introducerea testelor de integritate –, adicÄ oferirea de mitÄ funcÅ£ionarilor publici pentru a vedea dacÄ aceÅtia acceptÄ sau nu – exclusiv în plan administrativ. AstÄzi ele se fac doar cu aprobarea magistraÅ£ilor, doar în cadrul unui proces penal Åi doar dacÄ existÄ informaÅ£ii anterioare cu privire la conduita neconformÄ Åi repetatÄ a respectivului funcÅ£ionar public. Se fac aÅa, pentru cÄ asta e practica CEDO Åi pentru cÄ doar aÅa se poate face diferenÅ£a între testul de integritate Åi provocare. Orice îndepÄrtare de la aceastÄ practicÄ va conduce la anularea probelor Åi la sancÅ£ionarea României de cÄtre CEDO în cazul unei eventuale plângeri.
Pentru cÄ în toate rapoartele de Å£arÄ Comisia EuropeanÄ criticÄ lipsa de voinÅ£Ä politicÄ în anticorupÅ£ie, ministrul Predoiu invitÄ parlamentul sÄ adopte o declaraÅ£ie de susÅ£inere a principiilor noii Strategii. Vorbim despre parlamentul care discutÄ în aceste zile propunerea UDMR de dezincriminare a conflictului de interese Åi a corupÅ£iei comise de cÄtre demnitarii publici (subiect cu privire la care atât premierul, cât Åi PDL tac mâlc). Vorbim despre parlamentul care tocmai trece printr-o nouÄ crizÄ de imagine legatÄ de cazul Boldea. Dincolo de implicaÅ£iile procedurale ale acestui dosar, problema de fond este selecÅ£ia oamenilor politici de cÄtre partide. Se pare cÄ banii daÅ£i partidelor sunt mult mai importanÅ£i decât caracterul finanÅ£atorilor care ajung apoi în diverse poziÅ£ii publice, inclusiv în parlament.
citeste tot articolul si comenteaza pe Contributors.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu