marți, 6 martie 2012

BCR a mai pierdut o batalie cu clientii. Banca va face recurs si va castiga, asigura oficialii celei mai mari institutii de credit

Tribunalul Bucuresti a admis in parte actiunea formulata de Grupul de clienti BCR (denumit G1) in dosarul nr.51316/3/2010, declarand abuzive comisionul de administrare si cel de monitorizare a riscului (prezent doar in contractele de nevoi personale). Clauzele care le reglementau au fost declarate nule, banca fiind obligata sa le inlature din contract. Banca a fost obligata sa restituie toate sumele incasate cu acest titlu, de la semnarea contractului pina la momentul executarii hotaririi. In fine, banca a fost obligata sa achite cheltuielile de judecata ocazionate de acest proces, adica 70.000 RON. De cealalta parte, oficialii BCR au explicat pentru HotNews.ro ca BCR va face recurs la Curtea de Apel, întrucât "apreciem că fiecare judecător este îndreptățit la propria opinie,  iar majoritatea covârÈ™itoare a deciziilor judecătoreÈ™ti anterioare au dat câÈ™tig de cauza băncii pe spete asemănătoare, incluzând toate cazurile judecate la Înaltă Curte de CasaÈ›ie È™i JustiÈ›ie.
Vezi in text pozitia ambelor parti.


"Dupa mai mult de un an de zile de la declansarea procesului, precum si dupa un proces de ordonanta presedintiala “cistigat” de banca (o “victorie” care acum i s-a intors impotriva, intrucit va trebui sa plateasca si sumele incasate cu titlu de comision pe perioada de un an si doua luni de la respingerea cererii de OP), putem spune, cu o anumita doza de bucurie ca, in sfirsit, am cistigat.

S-a demonstrat in sfirsit, pe fondul dreptului, ca in contractele BCR cu clientii sai de retail, sunt ascunse clauze abuzive. Comisioanele considerate de Tribunalul Bucuresti drept abuzive nu sunt nimic altceva decit dobinzi ascunse de banca sub denumirea de “comisioane” pentru care banca mama a BCR, Erste, a fost sanctionata cu amenda de CE si de CJUE si cu interzicerea praticarii de asemenea comisioane in intreaga Europa", spun reprezentantii clientilor.

In cazul cu numarul 51316/3/2010, din graficele de rambursare rezulta ca cei mai multi dintre debitorii – reclamanti aveau de achitat un minim de 50 de euro lunar (cu exceptia celor care aveau credite de nevoi personale, care aveau in plus si un comision de urmarire a riscului, cifrat la 0,35% lunar din valoarea initiala a creditului).

Intr-un an, acesti debitori ai BCR au platit bancii minim 600 de euro cu acest titlu. Au platit aceasta suma minim 3 ani, de unde un minim per persoana de 1800 de euro. Acesti bani trebuie sa fie restituiti de banca, fiecaruia dintre acesti reclamanti.

Pe de alta parte, fiecare dintre debitori mai au de plata catre banca, in virtutea contractului, cel putin 10 ani (pentru unii dintre ei, perioada ramasa este chiar si de 20 de ani). Cumulat, pt acesti 10-20 de ani, acesti debitori vor fi facut o economie de 18.000-36.000 euro. Nu este o suma enorma raportata la fiecare dintre debitor, dar nici neglijabila. Imultiti, va rog, aceste sume de bani cu 600 de persoane (citi reclamanti sunt inca implicati in cele doua procese colective contra BCR). Veti ajunge usor la 10 milioane de euro. Din acest punct de vedere, cred ca alianta procesuala pe care am construit-o, parteneriatul meu cu clientii BCR, a dat roade. Procesele colective sunt eficiente.

Pentru cei care se indoiesc, ii invit sa vada ca banca a fost obligata chiar si la cheltuieli de judecata de 70 de mii de lei.

In litigiul dintre reclamanti (clientii BCR) si pirita (BCR) exista adevaruri de netagaduit. Unele adevaruri ale acestui proces sunt notorii. Alte adevaruri ale acestui proces sunt prezumate de lege. BCR nu a reusit nici macar sa tinteasca aceste prezumtii, daramite sa le mai si rastoarne. In fine, alte adevaruri ale acestui proces sunt probate cu actele de la dosar.

Astfel :

-in contracte sunt inserate, in contra vointei consumatorului si, de cele mai multe ori, in mod insidios, clauze abuzive;

- banca s-a folosit de aceste clauze abuzive, trecind toate riscurile asupra clientilor;

- costurile platibile de clienti s-au majorat treptat, cu mult deasupra oricarei asteptari rezonabile a acestora, in baza acestor clauze abuzive, prin modificari unilaterale ale contractului;

- reclamantii vor sa continue contractul cu banca si vor sa plateasca ratele, dar in limitele rezonabile pe care le-au putut concepe la momentul contractarii.

Introducerea in contract si utilizarea clauzelor abuzive sunt bombe biologice care pot oricind exploda in curtea fabricantului, ruinind increderea clientilor in banca si in sistemul bancar, in totalitatea sa; restaurarea acestei increderi nu este posibila fara eliminarea din contract a clauzelor abuzive si inlocuirea lor cu clauze legale si echilibrate.

Pozitia BCR: decizia instanÈ›ei (notă bene: într-un proces de grup!) confirmă mai presus de orice legitimitatea clauzelor de calcul al dobânzilor

Tribunalul BucureÈ™ti a comunicat astăzi hotărârea privind judecarea în prima instanță a acÈ›iunii introduse de către un grup de clienÈ›i ai băncii referitoare la anumite clauze din contractele de credit ale acestora.  Instanță a admis parÈ›ial acÈ›iunea, respingând că nefondate cererile privind modul de calcul al dobânzilor. Instanță a admis, tot parÈ›ial, cererile privind calculul comisioanelor de administrare credit È™i gestiune risc (acesta din urmă aferent numai contractelor de credite de nevoi personale)

  •  BCR a ales cu bună È™tiință să restructureze creditele È™i să ajute peste 20.000 de clienÈ›i împreună cu familiile lor să depășească dificultățile financiare din ultima perioadă. Bancă a dorit întotdeauna să îÈ™i sprijine clienÈ›ii alegând calea dialogului È™i nedorind să se judece cu aceÈ™tia. De altfel, în speță citată, grupul de 192 de clienÈ›i deÈ™i reprezintă proporÈ›ional un segment foarte restrânsă, ar fi putut beneficia de foarte multă vreme de o soluÈ›ie foarte avantajoasă de refinanÈ›are, pe care, din motive neclare, au respins-o; suntem în continuare deschiÈ™i la o soluÈ›ie amiabila despre care credem că, în primul rând, este în interesul financiar al acestora iar, în al doilea rând, îi fereÈ™te de timp pierdut È™i de cheltuieli cu avocaÈ›ii.
  • Remarcăm faptul că decizia instanÈ›ei (notă bene: într-un proces de grup!) confirmă mai presus de orice legitimitatea clauzelor de calcul al dobânzilor. Totodată, reiterăm faptul că înÈ›elegem greutăţile prin care trec clienÈ›ii în această perioadă dificilă È™i încercăm să găsim soluÈ›ii în limitele legale/financiare. AÈ™a cum niciun agent economic nu poate vinde un produs sub costurile sale de producÈ›ie, bancă calculează dobândă unui credit astfel încât să poată acoperi costurile sale de finanÈ›are È™i să îÈ™i poată îndeplini rolul sau simplu, dar fundamental, de finanÈ›ator al economiei.
  • Referitor la decizia instanÈ›ei privind comisioanele de risc È™i de administrare a creditelor, BCR va face recurs la Curtea de Apel, întrucât apreciem că fiecare judecător este îndreptățit la propria opinie,  iar majoritatea covârÈ™itoare a deciziilor judecătoreÈ™ti anterioare au dat câÈ™tig de cauza băncii pe spete asemănătoare (incluzând toate cazurile judecate la Înaltă Curte de CasaÈ›ie È™i JustiÈ›ie)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu